Totaal aantal pageviews

19 november 2006

Een actief virus(je)

Ook afgelopen week zijn er weer wat gammele dagen geweest. Is er een oorzaak voor te vinden?

Controle in het ziekenhuis

Afgelopen maandag kon ik weer voor controle naar het UMC. Ik was uiteraard wel benieuwd naar de uitslag van de uitgevoerde CT-scan. Aangezien de arts zelf deze nog niet had bekeken en ook even voldoende tijd had (er was een andere patiënt 'zoek' geraakt) hebben we de beelden even gezamenlijk bekeken. Het was bijzonder om het eigen bovenlichaam eens in 'plakjes' voorbij te zien komen. Door met de muiswiel te scrollen schoof je als het ware door je borstkas heen. Daarbij was het mooi zichtbaar hoe bijvoorbeeld de luchtwegen zich steeds verder vertakken. Met de directe uitleg van de arts erbij was het goed te volgen wat er te zien was. De conclusie was dat er geen redenen zijn om iets te doen met de uitstulping in mijn luchtpijp zoals deze zichtbaar was bij de eerder uitgevoerde bronchoscopie. Verder werd nog gemeld dat er een 'randje' necrofiel (=afstervend) weefsel zichtbaar was op de plek waar één van de longen aan de luchtpijp bevestigd was. Dit kan echter geen kwaad.

Verder was er natuurlijk het gebruikelijke bloedonderzoek, doornemen van de medicatie e.d. Een ingeplande afspraak met de fysiotherapeut werd verschoven naar een volgende keer.

Uitslag bloedonderzoek

Dinsdagochtend ontving ik een telefoontje vanuit het UMC dat het EBV virus 'actief' geworden was. EBV = Epstein Barr Virus. Voor de achtergronden van EBV in relatie tot een longtransplantatie download hier uitgave 12 uit 2001 van het blad Transparant van de Nederlandse Transplantatie Stichting, zie pagina 14 en 15.

Om het EBV-virus tegen te gaan is mijn anti-afstotings-medicatie verlaagd naar nog slechts twee keer een halve milligram Prograf per dag. Hiermee zou mijn weerstand weer wat omhoog moeten gaan om mijn lichaam de ruimte te geven om het EBV-virus aan te pakken. Wel is er nu een vergroot risico op afstoting van de donorlongen.

Weer even ziek

Op woensdag werd ik weer met koorts wakker. Het lijkt bijna of zich dit wekelijks op dinsdag of woensdag herhaalt. Het werd dus weer een dagje 'bedrust'. Gelukkig was de koorts daarna de volgende dag weer verdwenen. Wel leek het zaterdag weer even terug te komen. Gelukkig was mijn temperatuur alleen maar in de ochtend wat hoger dan normaal.

Weer aan het 'werk'

Hoewel er gelijk weer de nodige dagen uitvielen ben ik deze week op wat meer structurele basis aan het werk gegaan. Voorlopig houd ik het echter op een paar uurtjes per dag.

Bijwonen eredivisiewedstrijd volleybal

Ik had een uitnodiging ontvangen van één van de bestuurs-leden van Piet Zoomers/Dynamo om een keer een wedstrijd mee te beleven. Afgelopen zaterdag was het zover. Hoewel mijn kennis van volleybal niet veel verder ging dan dat de bal over het netje moet, was het toch spannend om de wedstrijd tegen Bol Networks Lycurgus (nooit van gehoord zeker? ik ook niet!) te volgen. Gelukkig wist ik nog wel tijdig voor de juiste ploeg te klappen. Uiteindelijk won Piet Zoomers/Dynamo. Voor mij en nog een paar andere gasten was er een plek gereserveerd op de tribune en na afloop werd er nog even nagepraat/geborreld in de business-ruimte.

Geen opmerkingen: