Totaal aantal pageviews

6 oktober 2006

Van wandelen naar joggen

De wekelijkse update in het weekend ging deze keer niet helemaal volgens planning. Het was me gewoon even te druk. Daarom nu even een update over een periode van bijna twee weken.

Reguliere controles

Er zijn ondertussen weer twee controles geweest waarbij een van de anti-afstotingsmedicijnen (Cellcept) verminderd werd van 2 * 1000 mg naar 2 * 750 mg. Ook mocht ik stoppen met het medicijn Hydrochloorthiazide (=plasmiddel).

Nu het bijna drie maanden geleden is dat de transplantatie heeft plaatsgevonden en mijn situatie goed stabiel is wordt ook de frequentie van de controlebezoeken aangepast. Vanaf nu hoef ik me niet meer elke maandag te melden in het UMC maar gaat dit één keer per twee weken gebeuren.

Via mijn fysiotherapeut in Apeldoorn ontving ik de resultaten van de onderzoeken van de afdeling fysiotherapie in het UMC zoals deze in mijn vorige updates zijn beschreven. Hierbij de aanvullende cijfertjes:

  • Zes minuten wandeltest: afstand 531 meter, dit is 64 % van de voorspelde afstand.
  • Shuttle Walking Test: afstand 430 meter.
  • Knie extensie kracht: 236 Newton, dit is 52 % van de voorspelde waarde.
  • Handknijpkracht: 28 Newton, dit is 53 % van de voorspelde waarde.
Verder werd er een onderzoek uitgevoerd naar de 'Kwaliteit van Leven'. Dit onderzoek is ook uitgevoerd in de periode rond de screening met als doel te bepalen of de uitgevoerde longtransplantatie hier effect op heeft. Mijn behaalde resultaten waren nu:

  • Dyspnoe (5-35) : 29
  • Vermoeidheid (4-28) : 25
  • Emoties (7-49) : 49
  • Beheersing (4-28) : 28
  • Totaalscore (20-140) : 131
Mijn 'Kwaliteit van Leven' wordt met 131 punten van de te behalen 140 dus hoog ingeschaald. Hoewel ik de cijfertjes van de screeningsperiode niet meer heb was het destijds ook behoorlijk hoog. Of mijn 'Kwaliteit van Leven' t.o.v. de screening, volgens dit onderzoek, door de longtransplantatie dan ook toegenomen is is maar de vraag. Overigens is dit natuurlijk wel duidelijk het geval als we zouden kijken naar het laatste jaar, en dan natuurlijk vooral met betrekking tot de gemeten onderdelen Dyspnoe (kortademigheid) en Vermoeidheid.

Waar was ik zo druk mee?

Buiten de standaard activiteiten had ik het vorige week en zelfs ook deze week nog druk met het verzorgen van mijn aangifte inkomstenbelasting. Door een hercontrole over de jaren 2000 t/m 2004 van mijn boekhouding en de daaruit voortgekomen correcties moest er nogal wat in gewijzigd worden (en dat is een vervelend klusje als de jaren boekhoudkundig al afgesloten zijn). Ook is het UWV voorzien van mijn aangifte en heb ik een verzoek in kunnen dienen om mijn uitkering te herrekenen. Door de correcties van de belastingdienst viel mijn inkomen over de jaren waarover mijn WAZ uitkering berekend is hoger uit en zal de uitkering daarop aangepast moeten worden.

Etentjes

Uiteraard was er ook nog tijd voor ontspanning en sociale activiteiten. Tot twee keer toe kreeg ik een uitnodiging om te komen eten en ik heb daar natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt. Louis c.q. Jan en Carla bedankt! Het was bij beiden gezellig!
En nog bedankt voor de geïmmigreerde muizen! (Toch wel met inreisvisum meegenomen van vakantie?)

Middagje gewerkt in het ICT Business Point

Afgelopen dinsdag kreeg ik bezoek van Marij, oud collega vanuit een periode dat ik nog bij de Stichting Centrale Opvang Vluchtelingen werkte. Aangezien ze ook nog een paar computerprobleempjes had zijn we met PC en notebook nog een middagje op de zaak geweest. Buiten een paar snelle 'sociale' bezoekjes om had ik er na mijn transplantatie nog geen activiteiten uitgevoerd. Het voelde wel goed om weer eens actief te zijn op mijn vertrouwde werkplek.

Van wandelen naar joggen

De laatste tijd liep ik tijdens de fysiotherapie op een loopband met een snelheid waarbij mijn benen het wandelen eigenlijk niet meer goed bij konden houden (5.8 km/uur). Het werd dus tijd om te kijken of het wandelen niet omgezet kon worden naar joggen. Gut, wat is dat vermoeiend zeg! Vanochtend bracht ik tien minuten door op de loopband waarbij 5 keer 35 seconden werd gejogd. De tussenliggende tijd (1 minuut 25 seconden) loop ik dan weer 'gewoon' en heb ik dan ook echt nodig om weer op adem te komen. Maar goed; heb ik ooit eerder gejogd?

Overigens doe ik in het uurtje fysio natuurlijk nog wel meer dan alleen lopen op de loopband. Welke activiteiten voer ik dan doorgaans nog meer uit? Welke belastingen haal ik nu daarbij?
  • Trainer hamstrings: 3 * 10 buigingen van mijn benen bij 45 kg
  • Trainer quadriceps: 3 * 10 strekkingen van mijn benen bij 20 kg
  • Trektoestel: zittend 3 * 10 trekbewegingen van hoog naar laag, 8 kg
  • Trektoestel: zittend 3 * 10 trekbewegingen naar me toe, 12 kg
  • Trektoestel: zittend 3 * 10 duwbewegingen van me af, 6 kg
  • Crosstrainer: 10 minuten bij een belasting van 55 Watt
  • Fietsen: 5 minuten bij een belasting van 45 Watt

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Paul, we hebben even geduld. Ik loop niet weg hoor :). Geniet er maar lekker van.

Groetjes

Renate

Anoniem zei

Hallo Paul, zo vlak voor het weekend nog even lezen wat je allemaal doet, geweldig zeg je bent aan het joggen geslagen :). He prettig weekend alvast hoor.

Anoniem zei

Hoi Paul,

goed om te lezen dat je zo hard aan het trainen bent.
Hou je haaks en ik hoop dat het 'snel' allemaal nog wat makkelijker gaat!

Groeten Fred.

Anoniem zei

Hallo Paul,

Goed bezig hoor!

Groetjes Eileen en Hester